آشنايي با نحوه ي كار فلاش استديويي در آتليه ها :

برترين وارد كننده ي تجهيزات عكاسي و فيلمبرداري

آشنايي با نحوه ي كار فلاش استديويي در آتليه ها :

۱۱۵ بازديد

آشنايي با نحوه ي كار فلاش استديويي در آتليه ها :


در عكاسي استديويي،نور به دو دسته ي نور نرم (سافت لايت) و نور مستقيم دسته بندي مي شود.نور مستقيم مانند نور خورشيد و يا نور مستقيم فلاش عكاسي در تصوير باعث ايجاد سايه با لبه هاي تيز در تصوير مي شود.

اما نور نرم (سافت لايت) باعث ايجاد سايه هاي كم سو تر با لبه هاي نرم مي شود.زيرا اين نورتوسط ديفيوزرها،سافت باكس ها و ديگر ملايم كننده هاي نور به سافت لايت تبديل شده است كه باعث گستردگي و تمركز زدايي نور فلاش مي شود.

تاثير نور فلاش استديويي در تصوير به دو عامل مهم بستگي دارد :

1-ابعاد فيزيكي و قدرت نور فلاش عكاسي 

2-موقعيت فلاش استديويي نسبت به سوژه ي تصوير

هر چقدر نور فلاش عكاسي به سوژه نزديك تر باشد،تاثير نورفلاش به روي سوژه ي تصوير بيشتر خواهد بود و هر چقدر فلاش استديويي داراي فاصله ي بيشتري از سوژه باشد تاثير نوربه روي آن كمتر خواهد بود.

در نتيجه عكاسان مي توانند با تنظيم فاصله ي فلاش استديويي نسبت به سوژه ي تصوير به نور دلخواه خود دست يابند.

به هنگام تنظيم نور فلاش استديويي بايد به يكي از مهم ترين فاكتورهاي نورپردازي استديويي توجه داشته باشيم كه با نام كنتراست نور شناخته مي شود.

به طور كلي كنتراست به تفاوت ميزان نور در مناطق روشن و تاريك تصوير گفته مي شود.هرچقدر ميزان كنتراست بيشتر باشد،تفاوت نور بين اين دو بيشتر مي شود و هر چقدر ميزان كنتراست تصوير پايين تر باشد تفاوت نور بين اين دو كاهش مي يابد.

تجهيزات نورپردازي استديويي :

به طور كلي تجهيزات نورپردازي  به 3 دسته ي زير تقسيم بندي مي شوند :

1-نورپرداز ها:

نورپردازي ها  داراي دو حالت طبيعي و مصنوعي هستند.نور طبيعي مانند نور خورشيد و مهتاب  معمولا در عكاسي OUTDOOR استفاده مي شوند.

نورپردازي مصنوعي شامل تجهيزاتي همچون فلاش ********ري،فلاش استديويي،فلاش رودوربيني اسپيدلايت و نور هاي ثابت است.

2-اصلاح كننده هاي نور:

اصلاح كننده هاي نور،به كليه ي تجهيزاتي گفته مي شود كه با اتصال به منبع نورپردازي،نور آنرا ملايم و يا اصلاح مي كند و يا رنگ آنرا تغيير مي دهد.تجهيزاتي مانند شيدر،سافت باكس و ديفيوزر از اين قبيل هستند.

3-نگهدارنده هاي نور:

نگهدارنده هاي نور شامل تمام تجهيزاتي هستند كه براي پشتيباني و نگهداري از نور استديويي استفاده مي شوند.بعنوان مثال سه پايه نور يكي از آنهاست.

نحوه ي تنظيم نور فلاش استديويي:

در كار استديويي معمولا به 3 نوع نور فلاش نياز داريم كه عبارتند از فلاش  عكاسي اصلي،فلاش عكاسي كمكي و فلاش عكسي جدا كننده.

فلاش عكاسي اصلي مهم ترين  و پر اهميت ترين نور در تصوير شماست كه باعث ايجاد سايه هاي قسمت هاي روشن و تاريك در عكس شما مي شود و نورپردازي در صحنه به اين نور بستگي دارد.

اما استفاده از فلاش عكاسي اصلي به عنوان تنها منبع نورپردازي باعث ايجاد سايه هاي تند در لبه هاي تصوير شما خواهد شد.اما در صورتي كه اين كار را ظرافت و خلاقيت انجام دهيد مطابق تصاوير زير مي توانيد نتايج خوبي را بدست آوريد.

فلاش عكاسي دوم بعنوان يك نور كمكي استفاده مي شود كه مهم ترين كاربرد آن پركردن سايه هايي است كه نور اصلي ايجاد مي كند.نور اين فلاش عكاسي به اطراف و پشت سوژه تابيده مي شود و معمولا توسط ملايم كننده هاي نور ديفيوز مي شود و كنتراست تصوير را كاهش مي دهد.

فلاش عكاسي سوم بعنوان يك نور جدا كننده استفاده مي شود.اين فلاش عكاسي زماني استفاده مي شود كه سوژه اي تيره رنگ بروي يك پس زمينه ي تيره قرار گرفته باشد.

در اين حالت تشخيص سوژه از پس زمينه امري دشوار است و براي متمايز كردن اين دو نياز به يك نور جدا كننده است.

بنابراين در حالت ايده آل،مي توانيد يك فلاش ********ري را بعنوان يك نور اصلي به روي يك سه پايه نور قرار دهيد و نور آنرا به وسيله ي يك ********ر ويا سافت باكس ملايم كنيد و آنرا روبروي سوژه قرار دهيد.

سپس يك فلاش استديويي با قدرت كمتر را طوري قرار دهيد كه نور آن پشت و اطراف سوژه را پوشش دهد و سايه هاي تند را محود كند.براي بازتاب نور مي توانيد از صفحات بازتاب دهنده ي نور استفاده كنيد و بهتر است اين فلاش استديويي را كمي با فاصله ي بيشتر نسبت به فاصله ي فلاش اصلي با سوژه قرار دهيد و آنرا به روي سه پايه نور نصب نماييد.

و در آخر نيازمند نور فلاش عكاسي جدا كننده در پشت سر ويا بالاي سوژه ي عكس خود هستيد تا سوژه را از پس زمينه متمايز نماييد.

 

اگر نور فلاش عكاسي سوم را از ديافراگم بالا حذف كنيم،بايد با دو فلاش استديويي عكاسي كنيم.اين مكانيزم زماني به كار مي آيد كه نيازي به متمايز كردن سوژه ي تصوير از پس زمينه نداشته باشيد و يا مي خواهيد سوژه با پس زمينه ي تصوير آميخته شود.

 

نسبت هاي روشنايي فلاش عكاسي:

نسب هاي روشنايي يكي از اصول مهم نورپردازي است.در ايجاد نور ملايم سافت لايت، نسبت نوري 1.1.A1:1 به اين معني است كه شدت روشنايي  فلاش كمكي با شدت نور فلاش اصلي برابر است.

بنابراين اگر شدت نور فلاش عكاسي اصلي در حدود F/8 اندازه گيري شود،شدت نور فلاش عكاسي كمكي نيز بايد به همان ميزان F/8 تنظيم شود.

نسبت نوري A2:1 بدان معناست كه شدت نور فلاش عكاسي اصلي حدودا 2 برابر قوي تر شدت نور فلاش عكاسي كمكي است.به اين نسبت مرحله ي توقف كامل نيز گفته مي شود و اگر شدت نور  فلاش عكاسي اصلي در F/8 تنظيم شود،شدت نور فلاش عكاسي كمكي بايد در F/5.6 تنظيم گردد.

شدت نوري A4:1 به اين معني است كه شدت نور فلاش عكاسي اصلي 4 برابر قوي تر نور فلاش عكاسي كمكي است.به اين نسبت مرحله ي توقف 2 مرحله نيز گفته مي شود و اگر شدت نور فلاش عكاسي اصلي در F/8 تنظيم شده باشد،شدت نور فلاش عكاسي كمكي بايد در F/4 تنظيم شود.

اگر نور فلاش استديويي شما يك نور مستقيم است.از نسبت نوري 1:1 براي نور كم قدرت و ملايم و از نسبت 2:1 براي نورپردازي با قدرت بيشتر استفاده كنيد.به هر ميزان كه شدت نورپردازي بيشتر باشد كنتراست نور تصوير افزايش مي يابد.

بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه موقعيت فلاش استديويي نسبت به سوژه ي تصوير در كنتراست تاثير گذار خواهد بود.توصيه مي شود كه نورفلاش عكاسي خود را با زاويه ي  و 45 درجه  و يا بيشتر نسبت به دوربين خود روبروي سوژه قرار دهيد.به هر ميزان كه زاويه ي نور فلاش استديويي خودرا بيشتر نماييد كنتراست تصوير افزايش مي يابد.

اصول نورپردازي در سبك هاي مختلف عكاسي فلاش استديويي:

1-اصول نورپردازي  با فلاش استديويي در عكاسي پرتره :

در اين سبك عكاسي نيازمند 2 عدد فلاش استديويي به همراه دو عدد سافت باكس كه در زاويه ي موافق يكديگر قرار گرفته اند و نسبت نورپردازي 2:1 خواهيم بود.فلاش استديويي كه داراي قدرت بيشتري است و سافت باكس بزرگتري به روي آن نصب شده است بعنوان نور اصلي و فلاش استديويي كه داراي شدت نور كمتري است و سافت باكس كوچكتر به روي آن نصب شده است بعنوان نور كمكي استفاده مي شوند.

2-اصول نورپردازي با فلاش استديويي در عكاسي فشن :

در اين سبك نورپردازي نيازمند يك فلاش استديويي به همراه سافت باكس زنبوري دار 40X60 سانتي متر و يك رفلكتور مناسب نياز داريم تا بتوانيم نور را  كمي با فاصله و به زيبايي هرچه تمام تر به روي سوژه ي تصوير هدايت نماييم. نسبت نورپردازي مناسب براي اين سبك عكاسي بين 4:1 تا 8:1 مي باشد.

3-اصول نورپردازي با فلاش استديويي در عكاسي زيبايي :

اين سبك نورپردازي دقيقا مشابه با نورپردازي سبك فشن مي باشد،تنها كافيست كه بيوتي ديش را جايگزين سافت باكس بزرگ نماييد كه باعث افزايش شدت تابش نور فلاش عكاسي مي شود و كنتراست تصوير را افزايش مي دهد.نسبت نورپردازي مناسب براي عكاسي زيبايي در حدود 4:1 مي باشد.

4-اصول نورپردازي با فلاش استديويي در عكاسي با لنزهاي :

در اين سبك نورپردازي نيازمند يك رينگ فلاش عكاسي روبروي سوژه ي تصوير و يك هد فلاش عكاسي در پشت سر سوژه نياز خواهيم داشت.همچنين نسب نور مناسب براي اين سبك نورپردازي 4:1 است كه در واقع همان شدت نوري 4 برابري نور رينگ فلاش  نسبت به نور فلاش عكاسي كمكي است.

بازتاب نور فلاش استديويي از كناره ها :

اگر مي خواهيد در هزينه هاي خود صرفه جويي نماييد و يا زمان  و تجهيزات كافي براي راه اندازي يك نورپردازي حرفه را در اختيار نداريد،مي توانيد سوژه ي تصوير خودرا طوري قرار دهيد كه كمي با ديوار فاصله داشته باشد و فلاش استديويي خودرا روبروي ديوار قرار دهيد تا نور فلاش عكاسي به وسيله ي ديوار بازتاب داده شود.با استفاده از تكنيك زير،مي توانيد فاصله ي نور فلاش عكاسي خو با سوژه را تنظيم نماييد.

اگر در استودويي عكاسي مي نماييد كه ديوارهاي شفافي ندارد،مي توانيد  هر وسيله ي براقي را به روي ديوار قرار دهيد تا نور فلاش استديويي را بازتاب دهد.براي اين كار مي توانيد از رفلكتور،صفحات براق،ميز نور و يا حتي يك پارچه ي سفيد استفاده نماييد.

تمامي موارد ذكر شده قادر به بازتاب نور فلاش عكاسي خواهند بود و مي توانيد با موقعيت دهي مناسب به سوژه ي تصوير خود يك جلوه ي نوري  ايده آل ايجاد نماييد.

عكاسي در سطح :

عكاسي در سطح اتاق همانند عكاسي در اتاق با ديوار هاي شفاف است اما با اين تفاوت كه زاويه ي نورپردازي 90 درجه به سمت پايين خم مي شود و سطح اتاق همانند يك سافت باكس عمل مي كند.

سوژه ي تصوير در سطح اتاق استوديو قرار مي گيرد و فلاش استديويي مستقيما نور را به سمت سوژه مي تاباند و با بازتاب نور تمامي محيط روشن مي گردد.

چگونه از نور طبيعي محيط  براي عكاسي استفاده كنيم :

يكي از روش هاي نورپردازي استفاده از نور طبيعي محيط براي عكاسي است.ميتوانيد از نور فلاش استديويي براي روشن كردن چهره ي سوژه ي تصوير استفاده نموده و محيط اطراف كادر تصوير را با استفاده از نور طبيعي روشن نماييد و تصاويري زيبا خلق كنيد.

همچنين مي توانيد از نور طبيعي بعوان تنها منبع نورپردازي عكاسي خود استفاده نماييد و آنرا در كادر تصوير خود بازتاب داده و يا به وسيله ي ديفيوزرها نور خورشيد را ملايم كنيد.


 

استفاده از نور ورودي از پنجره ها براي عكاسي در محيط هاي بسته :

پنجره هايي كه داراي ابعاد بزرگي هستند مي توانند بعنوان يك منبع نور طبيعي براي عكاسي استديويي استفاده شوند.

مي توانيد با قرار دادن سوژه ي تصوير خود روبروي يك پنجره از اطراف عكاسي نماييد.البته بهتر است يك فلاش عكاسي نيز استفاده نماييد و از نور طبيعي بعنوان يك نور كمكي استفاده كنيد.با قرار دادن سوژه ي تصوير در يك تركيب رنگي و نوري جذاب مي توانيد تصاوير زيبايي را خلق نماييد.

نتيجه گيري :

در عكاسي با فلاش استديويي در محيط هاي بسته بدون داشتن اطلاعت لازم از سبك عكاسي و نورپردازي مورد نياز ،به دست آوردن نتيجه ي دلخواه كمي سخت و دشوار است.همواره بايد از ديوارها براي بازتاب نور خود استفاده كنيد تا به نتيجه ي دلخواه و متناسب با سليقه ي خود دست يابيد.

فلاش هاي استديويي،تجهيزات نورپردازي براي سليقه هاي مختلف است.مي توانيد با تنظيم شدت و دماي رنگ نور در عكاسي استديويي خلاقيت به خرج دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.